Goed zien is meer dan scherp zicht!
Wat is de relatie tussen zien en leren?
75-90% van het leren in een klaslokaal vind plaats via het visuele systeem. Als het visuele systeem niet goed werkt, kan dit ernstige klachten voor een kind opleveren. Dit kan ten koste gaan van de leerprestaties.
Om te beoordelen of ZIEN een belemmering vormt voor jouw leerprestatie?
Maak een afspraak voor een Functioneel Optometrisch Onderzoek
Er wordt geschat dat 1 op de 4 kinderen problemen hebben met leren. Er zijn dus heel veel kinderen die minder presteren op school. 25% van alle kinderen hebben een visueel probleem dat hun prestatie op school kan beïnvloeden. Volgens onderzoek onder moeilijk lerende kinderen, kan in bijna 85% een verband gelegd worden tussen het leerprobleem en een visueel probleem!!
Veel van deze kinderen zijn officieel gediagnosticeerd met een laag IQ of dyslectisch en een deel daarvan gaat naar speciaal onderwijs om hen te helpen met hun leerproblemen. Veel van hen blijven gebruik maken van speciale ondersteuning gedurende hun schoolperiode. Dit kan een behoorlijk invloed hebben op het zelfvertrouwen van het kind en toekomstig succes. Helaas is het aantal kinderen dat speciale ondersteuning nodig heeft aan het stijgen.
75% van de kinderen met een leerprobleem heeft het meeste last met leren lezen. Van de kinderen met een leesprobleem heeft 80% moeite met een of meer basale visuele vaardigheden. Verschillende studies hebben laten zien dat het gebrek aan visuele vaardigheden met succes behandeld kan worden door visuele training. Hoewel zien slechts een factor is die geassocieerd kan worden met leerproblemen, zou het aantal kinderen in het speciaal onderwijs misschien niet zo hoog zijn geweest als hun visuele gerelateerde problemen eerder waren ontdekt en behandeld.
Maar wat betekent het om leerproblemen te hebben?
Traditioneel worden leerproblemen bij kinderen ontdekt als ze in groep
4 of 5 zitten en lopen dan al twee jaar achter in leesontwikkeling, schrijven of wiskunde, ondanks gemiddelde intelligentie. Ze hebben ook al ondervonden via gestandaardiseerde testen dat hun prestaties aanzienlijk beneden hun kunnen ligt. Dit betekent dat ze meestal in de vijfde klas zitten voordat ze speciale ondersteuning krijgen en al een achterstand hebben ten opzichte van hun leeftijdgenoten.
Is er iets wat we kunnen doen als ouders, opvoeders en professionals, om deze kinderen te helpen goede visuele vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben om hun optimale leerprestatie te kunnen benutten voordat ze achter raken op school?
Leerstoornissen kan optreden door een veelvoud van redenen.
Er kan een fysiologische, psychologische, ontwikkelings-, milieu-, genetische, gedrags-, sociale of een combinatie van deze factoren die ervoor zorgen dat er bij een kind een leerprobleem wordt vastgesteld. Hoewel het moeilijk vast te stellen is waar de problemen uit voortkomen is visuele ontwikkeling een factor die vaak over het hoofd wordt gezien.
Uit onderzoek blijkt dat veel kinderen met een leerprobleem vaak significante visuele problemen hebben. Toch worden deze kinderen vaak dyslectisch gelabeld of in verband gebracht met een specifieke leerstoornis voordat visuele ontwikkeling wordt uitgesloten als mogelijke factor.
Voor meer informatie over zien en het lezen/leren kijk op onderstaande links of neem contact op met Eyecentre Maasbracht.
0475-461771 of maak een afspraak
Luc Uijen
HBO Optometrist
Specialisatie visuele ontwikkeling
Lid
www.covd.org
www.babo.co.uk
www.oepf.org
www.nora.cc
Moeite met leren lezen of moeite met lezend leren?
Bij Eyecentre weten ze dat goed zien en leren lezen een sterke relatie met elkaar hebben. Voorheen dacht men altijd dat 100% scherp zicht en gezonde ogen voldoende was om visueel klaar te zijn voor deze wereld, maar vandaag de dag weten we dat visuele vaardigheden nodig zijn om te kunnen leren die veel verder gaan dan scherp zicht en gezonde ogen.
Wanneer een kind achter blijft.......
in de ontwikkeling van het lezen of leren wat voor gevolgen heeft dat dan en wat kan dat voor het kind betekenen.
Het is dan belangrijk om zo snel mogelijk de oorzaak van het probleem te achterhalen. Als het voornaamste probleem het lezen is dan moet onderscheidt worden gemaakt tussen het leren lezen en het lezen om te leren.
Leren lezen is afhankelijk van het herkennen en het terugroepen van visuele symbolen. Het kind moet in staat zijn om te begrijpen welk geluid bij een visueel symbool past om woorden te kunnen uitspreken. Wanneer het kind begint met leren schrijven(letters, woorden ,zinnen) komt visueel motorische integratie in het spel.
Inzicht in de richting van een bepaalde afbeelding(bijv. letters) is dan belangrijk. Anders lijken de letters p en q of b en d hetzelfde en dat kan voor verwarring zorgen bij lezen en schrijven en leiden tot “omkeringen”.
In de fase van leren lezen en leren schrijven zijn de opdrachten meestal van korte duur en worden de opdrachten sneller afgewisseld. Ook de letters zijn over het algemeen vrij groot zowel voor veraf als voor dichtbij. Hierdoor worden er minder eisen gesteld aan het scherpstellen of de oogsamenwerking.
Het is belangrijk dat het kind een betekenis kan geven aan wat hij of zij ziet bij het leren lezen.
Dit zijn visueel perceptuele/ verwerking vaardigheden. Bijvoorbeeld: 這是難以閱讀。
Voor de meeste mensen is dit lastig te lezen. Ook als u het scherp ziet. U heeft nog geen betekenis kunnen geven aan deze vormen en zo kijkt uw kind in het begin ook naar letters.
Het vermogen om visuele aandacht vast te houden (scherpstellen en oogsamenwerking) is veel belangrijker bij het lezen om te leren.
De nadruk verschuift naar snelheid en begrip. Oogsamenwerking en scherpstellen zijn dan een veel belangrijkere oorzaak van problemen met het vermogen om het lezen en leren langer vol te houden. Wanneer kinderen in groep 5 of 6 komen beginnen ze moeilijkheden te krijgen en kunnen de schoolprestaties daaronder lijden. Aangezien de letters kleiner worden en er meer tijd wordt besteed aan lezen. Nauwkeurige oogbewegingen zijn nu nodig om geen woorden of regels over te slaan. Ook bij het kopiëren van het schoolbord naar het schrift zijn nauwkeurige oogbewegingen nodig.
Problemen met begrijpend lezen kunnen ontstaan als de oogbewegingen niet vloeiend genoeg zijn om woorden in de juiste volgorde te lezen. Indien er problemen zijn met scherpstellen en/of de samenwerking tussen beide ogen heeft dit sterke invloed op het tempo waarmee een kind een opdracht uit kan voeren. Deze kinderen klagen vaak over wazig zicht of soms dubbel beeld. Soms worden de klachten niet aangegeven omdat ze denken dat het normaal is of het lezen wordt zoveel mogelijk vermeden.
Gestandaardiseerde testen op school zijn vaak lastig omdat ze te weinig tijd krijgen om een opdracht uit te voeren en scoren daardoor onder de norm terwijl ze de leerstof eigenlijk wel beheersen.
Een uitgebreide visuele analyse kan duidelijkheid verschaffen in de visuele vaardigheden van uw kind en of deze een belemmering vormen in de lees- of leerprestaties.
Het ontwikkelen van alle visuele vaardigheden is van groot belang voor ontspannen leren en lezen.
Luc Uijen, Developmental Optometrist HBO van Eyecentre Maak een afspraak
www.covd.org
www.babo.co.uk
www.eyecentre.nl
Reacties en vragen zijn altijd welkom: info@eyecentre.nl
Op het gebied van ontwikkelingsoptometrie streven we naar samenwerking met andere beroepsgroepen zoals: RT, logopedie, ergotherapie, osteopathie, neuropsychologie, kinderfysiotherapie, kinderpsychologie, leraar(es) basis en middelbaar onderwijs.